Kleur is energie. We kunnen kleur zien en voelen. De bron van kleur is ten diepste het licht van de zon. Licht is elektromagnetische straling die vormloos is. De kleurenergie bestaat uit lichtfotonen. Pure energie zonder vorm. Maar de zonlichtdeeltjes bevinden zich ook in ons. Dan worden ze opgenomen in ons lichaam. Of in dingen die wij zien als vorm. Dan komt de energie in het object: een vaas, een bloem, een vogel, een steen etc.
We nemen het licht op via onze ogen en onze huid. Op een half bewolkte dag voelen we de warmte van de zon als de wolken even weg zijn. De kleuren geel en oranje associëren we met warmte, en als het koeler aanvoelt associëren we dat met de koelere kleuren blauw en grijs.
Bijna iedereen wordt vrolijk en opgewekt van oranje en geel . Onze zintuiglijke ervaring veroorzaakt een gevoel en een bijbehorende emotie. We worden vrolijk als de zon schijnt. We worden rustig van groen als we in het bos lopen. Onze passie is rood. Het bloed in onze aderen gaat stromen en verschijnt als blossen op onze wangen als we in vuur en vlam staan.
Onbewust of bewust kiezen we kleuren in onze garderobe of in ons huis die resoneren met de betekenis van kleuren of met de trend. De trend wordt weer gevormd door bewegingen die spelen in de maatschappij. Als er veel onrust is, verschijnen de botanisch groene interieurs. De betekenis hebben wij aan de kleur gegeven aan de hand van onze ervaringen. We maken in taal verhalen die gebaseerd zijn op onze kleurervaringen en ideeën. Ze zijn niet zomaar verzonnen uit het niets.
Door het dragen van kleuren kun je bij jezelf en bij anderen gevoelens oproepen. Het gebruik van kleur voor beleving en herkenbaarheid is essentieel bij marketing. Bijvoorbeeld bij een visuele uiting van een merk in een logo. Dan werkt het aan de buitenkant.
Maar de kleurassociaties leven ook in ons. Een rustig persoon houdt van groen en van veel natuurlijke kleuren. Een gepassioneerd persoon kiest sneller rood en felle kleuren. Een luchtig iemand kiest vaak lichte kleuren.
Je kunt kleur dus ook inzetten bij persoonlijke ontwikkeling en het van binnenuit laten werken. Het dragen van bepaalde kleuren geeft de effecten van de werking van die kleur. Je kunt de kleuren dragen die helemaal bij jou passen. Maar je kunt ook de kleuren gaan dragen die jij nodig hebt om een bepaald verlangen te realiseren.
Het Persoonlijke Kracht model werkt met 40 kleuren. Die zijn tot stand gekomen vanuit de tien kleurfamilies. Rood, oranje, geel, turkoois, groen, blauw, zwart-wit, bruin, roze en paars. En de 4 elementen vuur, water, aarde en lucht. Elke kleur vertegenwoordigt een aantal kenmerken die bij de ervaring hoort die we met de kleur hebben.
Via een test meten we welke kleuren in jouw innerlijk leven en belangrijk gevonden worden. Zo ontdek je jouw kleurpersoonlijkheid en leer je WAT JOU DRIJFT en HOE JIJ DE DINGEN GRAAG DOET.
De uitslag is heel bijzonder, omdat het je niet reduceert tot een kleur, maar geeft een heel uitgebreid kleurenpalet waarmee je leert spelen. Precies zo als jij dat wilt en wat jou gaat helpen bij het bereiken van jouw doelen.
Je zult jezelf beter begrijpen, je weet wie je bent en wat jij wilt.
Met de test en de uitslag ontdek jij de beste versie van jezelf en leer je om dat krachtig zichtbaar te maken.
0 Reacties